Ajutor financiar după decesul unuia dintre soți. Condiții de acordare


Cererea se depune personal de către soțul supraviețuitor, cu prezentarea documentelor confirmative, la casa teritorială de asigurări sociale de la domiciliu, transmite IPN.
Casa Națională de Asigurări Sociale precizează că acest tip de prestație a fost introdusă începând cu anul 2020. Ajutorul financiar poate fi solicitat numai în termen de trei ani de la data decesului. Indemnizația poate fi cerută de soțul supraviețuitor, indiferent de vârstă, cu condiția să fi avut o căsătorie de cel puțin 15 ani cu persoana decedată.
Partenerul supraviețuitor poate beneficia de alocația socială, indiferent dacă este sau nu pensionar. Singura condiție este ca venitul lunar al soțului rămas în viață – fie din pensie, fie din salariu – în luna în care a survenit decesul partenerului să nu depășească 1,5 ori minimul de existență pentru pensionari, conform datelor Biroului Național de Statistică valabile în momentul depunerii cererii pentru indemnizație.
La cererea pentru stabilirea indemnizației trebuie anexate următoarele documente: buletinul de identitate, certificatul de deces și certificatul de căsătorie. Toate documentele trebuie prezentate atât în original, cât și în copie.
Decizia privind acordarea indemnizației este emisă de organul teritorial de asigurări sociale în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii, însoțită de toate actele necesare. Dacă cererea este depusă în aceeași lună în care a survenit decesul soțului, plata indemnizației începe din luna respectivă. În celelalte situații, indemnizația se acordă începând cu luna depunerii cererii.
Casa Națională de Asigurări Sociale precizează că, la data de 1 septembrie 2025, 2 417 persoane beneficiau de indemnizație după ce și-au pierdut soțul. Cei mai mulți beneficiari se află în municipiul Chișinău (223), urmați de cei din raioanele Cahul (124) și Soroca (111).
.avif)
.avif)