Piața Centrală din capitală: administrația promite înlăturarea neregulilor și transparență


Restul spațiilor comerciale se oferă prin contracte și sunt organizate sub formă de tarabe și gherete, unde se vând produse alimentare ambalate, precum și diverse produse angro. Cum se desfășoară activitatea comercială în prezent la cel mai mare târg din Chișinău a relatat pentru IPN administratorul interimar al întreprinderii municipale „Piața Centralăˮ, Vasile Popa.
Activitatea comercială
Piața Centrală este împărțită în sectoare: la cel de meșteșugărit se comercializează unelte și instrumente, zona rădăcinoasă include fructe și legume proaspete, în zona angro se vând diverse obiecte mărunte, precum și produsele alimentare ambalate. Conform legislației, 30% dintre locurile de comerț sunt neautorizate și rezervate producătorilor casnici.
Producătorii casnici nu sunt obligați să prezinte documente de proveniență a produselor și nu încheie contracte cu „Piața Centrală”, prin urmare este suficient să dețină certificat emis de autoritatea publică locală din zona unde au fost cultivate produsele. Pentru cei care vând fructe, legume sau alte produse agricole proprii sistemul este simplu și funcționează după principiul „primul venit, primul servit”. Dacă există un loc liber, acesta poate fi ocupat, ulterior controlorii întreprinderii municipale „Piața Centrală” îi taxează conform nomenclatorului stabilit de Consiliul municipal Chișinău.
În schimb, comercianții care vor să vândă din tarabe sau gherete trebuie să încheie un contract cu întreprinderea pe o perioadă de la o lună până la 12 luni. Odată cu semnarea contractului, aceștia devin obligați să respecte legea cu privire la comerțul intern și să mențină curățenia în spațiul ocupat.
Indiferent dacă este vorba despre producători casnici sau comercianți care au contract cu întreprinderea municipală „Piața Centralăˮ, tariful mediu pentru un loc de comerț sau pentru un metru pătrat de vânzare constituie 14 lei.
De asemenea, pentru a avea acces pe teritoriul pieței cu transport, comerciantul este supus unei taxe de intrare, percepută în funcție de tonajul vehiculului. Tariful este stabilit de Consiliul municipal Chișinău și variază între 15 și 30 de lei. Toate autovehiculele care intră în piață sunt înregistrate automat printr-un sistem de monitorizare, iar informațiile sunt centralizate într-un borderou.
Audit
La întreprinderea municipală „Piața Centralăˮ a avut loc audit intern și extern. În plus, recent inspecția financiară a efectuat un control planificat, stabilind un șir de nereguli, și, în consecință, elaborează o prescripție pentru înlăturarea încălcărilor identificate. Neregulile au fost descoperite în unele contracte de dare în chirie a spațiilor comerciale. Ca urmare a acestor verificări, peste 30 de contracte au fost reziliate. Totodată, au fost investite mijloace financiare în lucruri care nu aparțineau nemijlocit întreprinderii municipale „Piața Centralăˮ, a relatat administratorul Vasile Popa.
Pentru a exclude lacune, au fost elaborate regulamente, ce stabilesc condițiile și normele privind încheierea contractelor pentru locurile de comerț – aspecte care nu erau anterior incluse în regulamente. Totodată, este în curs de dezvoltare un nou site oficial al întreprinderii municipale „Piața Centrală”. Acesta va permite afișarea în timp real a locurilor de comerț disponibile, astfel încât orice persoană interesată să verifice rapid și transparent câte spații sunt libere pe teritoriul pieței și unde sunt amplasate acestea.
Vasile Popa afirmă că au fost eliminate spațiile de comerț amplasate haotic, în zone de trecere sau în afara rândurilor stabilite. Contractele pentru aceste locuri fie că nu au fost prelungite, fie că au fost reziliate, pentru a asigura o organizare mai bună în piață. Scopul principal rămâne acela de a crea condiții mai bune atât pentru cumpărători, cât și pentru comercianți, oferindu-le un spațiu ordonat și funcțional în Piața Centrală, a precizat administratorul acesteia.
Plățile „mână la mânăˮ
Conducerea întreprinderii municipale militează pentru excluderea fenomenului de plăți „mână la mânăˮ, astfel încât angajații pieței să nu mai aibă contact direct cu banii încasați. Totuși, această tranziție către un sistem complet digital nu poate fi implementată în totalitate, spune administratorul interimar, argumentând că unii comercianți se confruntă cu dificultăți în procesul de achitare online.
În prezent, agenții economici care au contract cu întreprinderea achită prin transfer bancar sau direct la casierie. În schimb, comercianții fără contract achită direct controlorilor din piață, care ulterior eliberează bonul fiscal.
Odată cu lansarea noului site al întreprinderii, fiecare persoană va avea acces la toate tarifele aprobate de Consiliul municipal Chișinău, ceea ce va spori semnificativ nivelul de transparență și încredere în gestionarea locurilor în piață, a dat asigurări Vasile Popa.
Stabilirea prețurilor
Administratorul interimar al întreprinderii municipale a precizat că Piața Centrală reprezintă o busolă a indicatorilor de prețuri în Moldova. În opinia sa, pentru mulți oameni prețurile din Piața Centrală sunt un punct de referință și sunt consultate, pentru a înțelege tendințele din târgurile întregii țări.
Vasile Popa a subliniat că întreprinderea municipală nu are competența de a influența formarea prețurilor la produsele comercializate în piață, cu excepția mărfurilor de primă necesitate, pentru care prețurile sunt reglementate prin lege. De asemenea, conducerea întreprinderii atrage atenția asupra faptului că, pe teritoriul pieței, există numeroase bunuri imobile aflate în proprietate privată, cum ar fi pavilioane comerciale, asupra cărora întreprinderea nu are autoritate directă și nu poate interveni în desfășurarea activității lor comerciale.
.png)
.png)