Coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari va fi reparat cu sprijinul financiar al BERD

Coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari va fi reparat cu sprijinul financiar al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Guvernul a aprobat inițierea negocierilor şi aprobarea semnării Acordului de împrumut dintre R.Moldova şi BERD „RLF – Răspuns de urgență - Căile Ferate din Moldova”.
Acordul prevede alocarea a unui împrumut în valoare de 23 milioane de euro pentru reparația coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari, cu o lungime de 128 km. Banii sunt destinați pentru schimbarea traverselor, șinelor și balastului la porțiunile critice ale infrastructurii feroviare.
Acordul va completa pachetul de împrumut cu un grant acordat de Comisia Europeană în valoare de 20 mil. euro, în cadrul inițiativei europene „Solidarity Lanes”, de facilitare a transportului de mărfuri import-export pentru Ucraina.
De asemenea, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) negociază cu BEI alocarea unui credit de 10 mil. euro, dar și a unui grant de 12 mil. euro.
„Republica Moldova este parte activă a acestor coridoare, ceea ce a accentuat necesitatea stringentă de investiții în reabilitarea infrastructurii feroviare. În ultimul an, a fost finalizată construcția segmentului Basarbeasca-Berezino, deschizând, astfel, accesul spre portul dunărean Ismail din Ucraina”, a subliniat ministra Lilia Dabija.
Implementarea proiectului va permite sporirea gradului de siguranță în traficul feroviar, majorarea vitezei de circulație a trenurilor de pasageri și a celor marfare, precum și va genera reducerea timpului de rotație a trenurilor.
MIDR precizează că în perioada mai 2022 – ianuarie 2023, teritoriul R.Moldova a fost tranzitat de circa 1,7 mil. tone mărfuri, ceea ce constituie 0,1 din totalul mărfurilor transportate în cadrul Solidarity Lanes.
Volumul transportat din Ucraina către UE a constituit circa 1,1 mil. tone (65% pe cale rutieră și 35% pe cale feroviară), iar volumul transportat din UE către Ucraina a fost de cca 0,6 mln tone (61% pe cale rutieră și 39% pe cale feroviară).
În prezent, se desfășoară lucrările de reabilitare a tronsonului de cale ferată Bender-Căușeni-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești, pe o lungime de 233 km, din contul împrumutului de 107 mil. euro, acordat de BERD și BEI.