Cabinetul de miniștri a avizat astăzi Programul privind repartizarea a 1,485 de miliarde de lei din Fondul Rutier pentru drumurile publice naționale în anul 2022. Mijloacele financiare vor fi repartizate pentru întreținerea și reparația construcțiilor inginerești și a drumurilor publice naționale cu o lungime totală de 5 902 km, a menționat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, vicepremierul Andrei Spînu, în cadrul ședinței Guvernului.

Bașcanul Găgăuziei, Irina Vlah, nu a susținut documentul, deoarece regiunea pe care o reprezintă ar fi fost dezavantajată. De partea cealaltă, Spînu a acuzat-o pe Vlah de răspândirea minciunilor, în contextul în care Găgăuzia ar primi mai multe resurse financiare de la buget decât alte regiuni ale republicii, scrie Ziarul Național.

„Eu nu sunt de acord cu abordarea pe care o aveți în privința distribuirii banilor din Fondul Rutier. În anul 2022 nu va fi finanțat niciun proiect de reparare a drumurilor din Găgăuzia. Consider că nu e o abordare onestă și va trebui să întreprindem unele măsuri pentru ca să vă schimbați decizia”, a amenințat Vlah în ședința Guvernului.

Vicepremierul Spînu a explicat că, pe lângă Fondul Rutier cu 1,4 miliarde de lei, mai sunt și proiecte finanțate din fonduri externe.

„Vreau să-i reamintesc doamnei Vlah că în toamna trecută noi am realocat 14 milioane de dolari de la o porțiune de drum, care trebuia să fie reabilitată la Soroca, către Vulcănești. De asemenea, sunt și alte proiecte cu finanțare străină, prin care se repară drumuri în Găgăuzia. Mai mult decât atât, cetățenii trebuie să cunoască că anul acesta toți banii alocați din Fondul Rutier sunt îndreptați către drumuri care deja sunt în reabilitare și trebuie finalizate. Afirmația că nu s-au alocat bani pentru Găgăuzia este un neadevăr și noi regretăm că este repetat și la ședința Guvernului”, i-a transmis Spînu bașcanului Găgăuziei.

Vlah nu a renunțat și a precizat că resursele prevăzute din proiectele externe „e una”, iar Fondul Rutier - „altceva”: „Locuitorii Găgăuziei, la fel ca și toți cei din republică, varsă bani în Fondul Rutier și au dreptul să aibă parte de drumuri reparate. Noi am solicitat să fie reparate șase drumuri, dar s-a pus accent pe drumul Comrat – Ceadâr-Lunga. Lungimea acestui drum este de 2,5 km. Când are loc distribuirea banilor din Fondul Rutier, atunci o parte din aceste resurse trebuie redirecționate și la repararea drumurilor din Găgăuzia”.

Spînu a venit imediat cu argumente și i-a amintit Irinei Vlah că au fost dublate bugetele pentru toate regiunile. „La fel ca în toate comunitățile, noi am dublat bugetele administrației publice locale prin realocarea taxei de 100% pe care o plătesc. Astfel, pentru Găgăuzia se va dubla această sumă. Problema de care vorbiți este și la Bălți, Drochia, Cahul, Ungheni, Soroca, Edineț. Investițiile din fondurile străine sunt mult mai mari decât cele din Fondul Rutier. În Găgăuzia vin la fel de multe și chiar pe alocuri mai multe decât în celelalte regiuni. Să nu uităm că am vorbit și de Fondul de Dezvoltare Regională. Cred că dvs. ar trebui să fiți corectă cu toată republica, cu toate regiunile republicii și să nu încercați să distorsionați distribuția acestor resurse prin astfel de interpretări”, a declarat Spînu.

Irina Vlah a ținut să pună ea punct discuției: „Domnule vicepremier, eu vorbesc despre atitudine și nu încercăm să ne comparăm cu alte regiuni. Vă rog să fiți corect”.

„Eu sunt corect și v-am spus că în noiembrie-decembrie au fost realocate 14 milioane de dolari de la un drum de la Soroca pentru Vulcănești”, a conchis Andrei Spînu.

În cele din urmă, prim-ministra Natalia Gavrilița i-a cerut lui Spînu să publice harta interactivă cu porțiunile de drum reparate și care urmează să fie reparate, pentru ca cetățenii să vadă clar unde au fost reparate drumuri.

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a subliniat că, din volumul total al mijloacelor Fondului rutier, 696,475 de milioane lei se preconizează a fi utilizate pentru lucrări de întreținere a drumurilor publice naționale, inclusiv:

- 538,173 de milioane de lei – pentru finanțarea lucrărilor de reparație capitală a drumurilor și construcțiilor inginerești. Din aceste mijloace vor fi reparate capital sectoare de drumuri naționale cu o lungime totală de 61, 63 km, precum și 6 poduri;
- 60 de milioane de lei – pentru executarea lucrărilor de proiectare, evaluare a drumurilor și procurare a terenurilor, în cazul extinderii drumurilor naționale;
- 183 de milioane de lei – cofinanțarea lucrărilor de reabilitare a drumurilor naționale finanțate prin intermediul altor programe implementate din bugetul de stat;
- 7, 7 milioane de lei – pentru procurarea utilajului și echipamentului necesar pentru implementarea standardelor contemporane la testarea materialelor din domeniul drumurilor și a sistemelor de evidență a traficului.