600 de liceeni, mentori pentru gimnaziali, sprijinind pregătirea pentru examenul la matematică


Potrivit ministrului educației, Dan Perciun, această campanie a avut un impact pozitiv asupra rezultatelor examenului de matematică din acest an, transmite IPN.
Ministrul educației și cercetării, Dan Perciun, a declarat că este prima dată când o astfel de inițiativă este lansată la nivel național. Ministrul și-ar dori ca mentorii să devină și ambasadori ai acestui program. Totodată, Dan Perciun i-a încurajat pe elevii implicați să privească această experiență ca pe o oportunitate valoroasă de dezvoltare personală și profesională pentru viitor.
Nicoleta Reaboi, elevă la Liceul Teoretic „Vasile Coroban” din Glodeni, a povestit că a aflat despre oportunitatea de a deveni mentor prin rețelele de socializare. Deși este la profil umanist și nu s-a simțit niciodată foarte încrezătoare la matematică, și-a dorit să-și sprijine colegii. Ea consideră că, atunci când ai alături pe cineva care îți explică pe înțelesul tău, examenul devine mult mai ușor. De asemenea, speră ca elevii să nu mai privească matematica ca pe un dușman, ci ca pe o provocare care poate fi depășită.
Și Adrian Malic, elev la Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi” din Chișinău, a fost mentor în cadrul programului. El a povestit că a fost un drum lung, de la „Nu pot” și „Nu vreau” până la primul progres și înțelegere. Tânărul consideră că această campanie le-a oferit colegilor care rămăseseră în urmă șansa să recupereze și să promoveze examenul, iar pentru mentori a fost o oportunitate valoroasă de a experimenta viața de profesor și de a înțelege mai bine provocările cadrelor didactice.
Reprezentanta UNICEF în Moldova, Maha Damaj, a declarat că mai mult de jumătate dintre elevi întâmpinau dificultăți în stăpânirea matematicii de bază, iar doar 1 din 100 atingea cel mai înalt nivel de performanță. Ea a subliniat că aceste rezultate sunt influențate de mitul potrivit căruia unii copii cred că „nu sunt făcuți pentru matematică” – o convingere care le subminează încrederea înainte de a încerca.
Campania națională „Matematica de la egal la egal” a fost lansată de Ministerul Educației și Cercetării, cu sprijinul PNUD și UNICEF.
În acest an, aproximativ 58% dintre elevii care au scris pretestarea republicană la matematică, parte a examenelor naționale de absolvire a gimnaziului, au obținut note de promovare, adică cel puțin nota „5”. Această rată de promovare este semnificativ mai mare comparativ cu testarea similară din noiembrie 2024, când doar 44% dintre elevi au reușit să promoveze.
Totodată, în cadrul sesiunii de bază a examenelor naționale pentru absolvirea gimnaziului, desfășurată între 2 și 12 iunie, matematica a înregistrat cea mai scăzută rată de promovare. Doar 83,81% dintre elevii prezenți la această probă au obținut note de trecere, cu o medie generală de 6,15.
.png)
.png)