ANALIZĂ // Manualele școlare din Rusia descriu R. Moldova ca pe un teritoriu istoric rusesc


Potrivit lui Artur Leșcu, cărțile de istorie pentru clasele a 9-a, a 10-a și a 11-a rescriu istoria și distorsionează realitatea, pregătind astfel generațiile tinere să accepte posibile conflicte în fostele republici sovietice.
„Manualele rusești prezintă Moldova ca pe un teritoriu istoric rusesc, slab legitimat ca un stat suveran și expus influențelor externe ostile. În contradicție cu realitățile istorice și cu dreptul internațional”, se arată în analiză.
Anexările din 1812 și 1949 sunt prezentate drept reîntregiri istorice, iar pretențiile rusești asupra teritoriului basarabean sunt considerate legitime, prin invocarea pierderilor suferite de Rusia după Primul Război Mondial.
De asemenea, Republica Moldova este prezentată drept entitate artificială, creată exclusiv în logica politico-administrativă a Uniunii Sovietice. În manualul pentru clasa a 10-a, este menționat că formarea RSS Moldovenească a rezultat din unirea Basarabiei cu Republica Autonomă Moldovenească.
Expertul WatchDog susține că această formulare insinuează că Moldova nu are o istorie proprie coerentă și că existența sa este o consecință a voinței și generozității sovietice.
Manualele sunt scrise sub coordonarea lui Vladimir Medinski, consilier al președintelui Vladimir Putin, și unul dintre reprezentanții Kremlinului în discuțiile de pace privind Ucraina.
.png)
.png)