Poduri critice, intersecții nesigure și drumuri vechi – radiografia infrastructurii rutiere din R. Moldova


Cauzele principale sunt infrastructura învechită, lipsa întreținerii, starea critică a podurilor și intersecțiile nesigure. În plus, multe drumuri nu respectă standardele europene de proiectare, iar fluxul mare de mașini degradează rapid rețeaua existentă, constată experții în securitate rutieră, scrie Moldova 1.
Proiectele de infrastructură trebuie să fie concepute cu accent pe siguranță și întreținere ulterioară, a subliniat la Radio Moldova specialistul în siguranță rutieră, Ilie Bricicaru.
„Este foarte important ca proiectele de infrastructură să fie foarte bine pregătite, iar ulterior întreținute, fiindcă elementul de siguranță este unul primordial și eu sunt foarte satisfăcut și bucuros de proiectele în care eu lucrez și le auditez, pentru că pe timp ce trece, elementul acesta se îmbunătățește. Deci, proiectanții noștri sunt foarte buni deja în a înțelege riscurile și conflictele care pot apărea pe drumuri și le gestionează corespunzător”, a menționat Ilie Bricicaru.
În prezent, țara noastră are aproximativ 5.900 km de drumuri naționale, 3.700 km de drumuri regionale și peste o mie de kilometri de drumuri publice situate în stânga Nistrului. Dintre cele peste 800 de poduri gestionate, 200 se află în stare nesatisfăcătoare, iar aproximativ 10 în stare critică, potrivit Administrației Naționale a Drumurilor.
În prezent Guvernul are în derulare mai multe proiecte de reabilitare a drumurilor cu accent sporit pe siguranța rutieră, la standardele Uniunii Europene, a declarat Secretarul de stat în domeniul infrastructurii drumurilor la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Nicolai Mîndra.
Potrivit acestuia, vor fi reabilitate două sectoare rutiere importante printre care drumul de ocolire a Cimișliei și cel dintre Cantemir și Cahul.
Nicolae Mîndra a subliniat că noile drumuri vor reduce cu peste 40% timpul de călătorie și costurile transportatorilor. Totuși, lucrările sunt afectate de lipsa materiilor prime și de problemele financiare ale unor antreprenori.
„Noi suntem incluși în harta europeană privind dezvoltarea rețelelor de transport, toate tipurile de transport și aici suntem asigurați inclusiv și pentru finanțarea acestor proiecte. Dacă e să vorbim pe teritoriul Republicii Moldova, drumuri importante de transport, rețele de transport importante care trec pe teritoriul Republicii Moldova sunt circă 1000 de kilometri”, a adăugat Nicolai Mîndra.
Drumurile Chișinău - Orhei – Bălți și Codrul Nou - Soroca - Unguri - frontiera cu Ucraina sunt recunoscute de autorități drept cele mai periculoase, aici producându-se cele mai multe accidente.
În total, anul trecut pe drumurile naționale s-au produs peste două mii accidente rutiere, cu 33 mai multe față de 2024. S-a majorat ușor și numărul deceselor cauzate de accidente, până la 209 cazuri. Iar aproximativ 2400 de persoane au suferit diferite traume.
.png)
.png)