Promo-LEX despre campania electorală: confruntarea a două proiecte geopolitice

DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
Выборы 2024
Campania electorală pentru alegerile parlamentare a fost marcată de confruntarea a două proiecte geopolitice – aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană și implicarea Federației Ruse în procesul electoral. Este constatarea inclusă în al patrulea raport al Misiunii de observare a alegerilor parlamentare, prezentat vineri de Asociația Promo-LEX.
26.9.2025 14:38
26.9.2025 14:39
Deschide md
Выборы 2024

În cadrul unei conferințe de presă, șeful misiunii, Nicolae Panfil, a menționat că toate acestea au generat un climat socio-politic tensionat și pe alocuri au escaladat în discursuri extrem de dure, transmite IPN.

Potrivit lui Nicolae Panfil, campania electorală a fost mai activă decât în scrutinele precedente. În alegerile din 2021 concurenții electorali au desfășurat 1 456 de evenimente, comparativ cu 1 984 de activități în scrutinul din acest an. Din aceste acțiuni, rata materialelor informative constituie 68%, iar cea a întâlnirilor cu alegătorii – de 22%. Cele mai active formațiuni au fost Partidul Acțiune și Solidaritate și Blocul Patriotic.

Șeful Misiunii de observare a alegerilor a mai atras atenția asupra faptului că Promo-LEX a constatat cel puțin 84 de cazuri de utilizare abuzivă a resurselor administrative. Dintre acestea, în 66 de cazuri a fost vizat PAS, în opt cazuri – Blocul Patriotic, în cinci cazuri – Blocul Alternativa, în trei cazuri – Coaliția pentru Unitate și Bunăstare, în câte un caz – Liga Oraşelor şi Comunelor și Partidul Național Moldovenesc.

În perioada monitorizată a fost constată, de asemenea, implicarea cultelor religioase în campania electorală. Au fost observate cel puțin șase cazuri, printre care distribuirea de mesaje pe canale de Telegram a eparhiilor ce îndeamnă la „alegerea corectă pe 28 septembrie”. În raport se precizează că, deși Mitropolia Moldovei s-a dezis oficial de aceste canale, investigațiile jurnalistice au arătat că la nivel local clericii sunt implicați în activități electorale.

Nicolae Panfil a precizat că fenomenul dominant al acestei campanii, accentuat în ultimele săptămâni, a fost comportamentul inautentic coordonat pe rețele sociale. „Noi am constat că sunt o serie de terți care acționează prin intermediul mai multor pagini de pe rețele de socializare, inclusiv prin persoane neidentificate sau profiluri false”, a spus șeful misiunii de observare.  

Raportul Promo-LEX arată că în perioada 5–18 septembrie au fost documentate cel puțin 72 de cazuri de discurs de ură, dintre care 62 – în context electoral, după criterii de „apartenență politică”, „opinie”, „orientare sexuală”, „identitate de gen”, „etnie”, „sănătate”, „sex”. Discursurile de ură au fost generate atât de politicieni și concurenți electorali, cât și de simpatizanți și lideri de opinie.

Monitorizarea realizată de Promo-LEX a identificat cheltuieli neraportate de cel puțin 693 243 de lei, în special pentru publicitate pe rețele sociale (72%), transport (14%), deplasări în străinătate (7%) și recompense pentru agitatori (4%). Cele mai mari discrepanțe au fost estimate la PAS (43% din total), urmat de Platforma Demnitate şi Adevăr (12%), LOC (10%) și Uniunea Creştin-Socială din Moldova (7%).

Cel de-al patrulea raport al Misiunii de observare a alegerilor parlamentare a acoperit perioada 11-24 septembrie.

Ключевые слова:
Nu a fost găsit nici un cuvânt cheie.
Поделитесь статьей:
Будьте в курсе последних новостей на нашей странице в Telegram
Подпишитесь на
Deschide.md