R. Moldova își întărește apărarea împotriva dronelor și rachetelor rusești. O nouă lege în acest sens, propusă de Ministerul Apărării


În proiectul elaborat de Ministerul Apărării se menționează că, în prezent, Republica Moldova se confruntă cu o serie de provocări legate de gestionarea și protecția spațiului aerian.
„În contextul geopolitic dinamic și al evoluțiilor tehnologice rapide, în special în domeniul aeronavelor fără pilot și rachetelor, protecția spațiului aerian al Republicii Moldova, securității aeronautice, vieții și sănătății persoanelor și a patrimoniului devine o prioritate absolută”, precizează reprezentanții MA.
Autoritățile atrag atenția că, în actuala legislație, nu sunt specificate reglementările complete și procedurile de interceptare și descurajare a aeronavelor neautorizate, iar capacitatea autorităților de a răspunde prompt și eficient în fața unor astfel de amenințări este limitată.
„Gestionarea și securitatea spațiului aerian al Republicii Moldova sunt vulnerabile din mai multe puncte de vedere, precum:
1) creșterea numărului de aeronave fără pilot. Utilizarea aparatelor de zbor fără pilot, atât pentru scopuri comerciale cât și militare, a crescut semnificativ, iar reglementările actuale nu sunt suficient de clare și nu permit o monitorizare și un control adecvat al acestora;
2) utilizarea neautorizată a spațiului aerian. Acțiunile unor aeronave care pătrund sau zboară neautorizat în spațiul aerian al Republicii Moldova, indiferent dacă sunt civile sau militare, pot pune în pericol securitatea națională. De asemenea, există riscuri privind spionajul aerian sau chiar atacuri teroriste;
3) utilizarea neautorizată a spațiului aerian de către rachete balistice și de croaziera - obiecte de proveniență militară, care nu se limitează la rachete, reprezintă o amenințare semnificativă la adresa securității naționale, având potențialul de a destabiliza atât securitatea țării, cât și încrederea în capacitatea autorităților de a proteja spațiul aerian al Republicii Moldova. Astfel, riscurile generate de aceste încălcări pot afecta grav securitatea statului, ordinea publică, inclusiv în domeniul cooperării internaționale;
4) cadrul normativ existent în domeniul securității spațiului aerian reglementează parțial utilizarea spațiului aerian. Astfel, nu sunt clar reglementate procedurile de intervenție în cazul unor zboruri neautorizate de către sistemele de aeronave fără pilot sau alte tipuri de amenințări de natură militară. Normele aplicabile sunt învechite și dispersate între legislația aviatică, legislația privind securitatea națională și Regulamentele privind apărarea teritoriului național”, se arată în document.
Astfel, în scopul prevenirii, contracarării, și neutralizării (anihilării) riscurilor și amenințărilor aeriene la adresa securității naționale, a integrității spațiului aerian național, securității aeronautice, a vieții și sănătății persoanelor și a patrimoniului, proiectul de lege reglementează raporturile juridice, organizaționale, administrative și de altă natură, apărute în procesul de asigurare a securității spațiului aerian național, modul de acțiune în diverse situații aeriene și competențele specifice privind aprobarea executării măsurilor de securitate aeriană.
Documentul prevede introducerea unor noi noțiuni, precum: agresiune aeriană, amenințare aeriană, amenințare militară, măsuri cinetice și măsuri non-cinetice, măsuri de securitate aeriană, muniții trasoare, racheta balistică, racheta de croazieră etc.
Totodată, se menționează că Forțele Aeriene subordonate Ministerului Apărării asigură securitatea și apărarea spațiului aerian național prin prevenirea, contracararea și respingerea amenințărilor aeriene și actelor de agresiune armată îndreptate împotriva Republicii Moldova. În acest sens, sunt determinate atribuțiile Forțelor Armate în domeniu, Autorității Aeronautice Civile, Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova, care pot restricționa sau interzice temporar desfășurarea traficului aerian general într-o porțiune ori în întreg spațiul aerian național, din motive ce ar amenința capacitatea de apărare, ordine publică și securitatea națională.
Conform proiectului, orice zbor în spațiul aerian național de către aeronave civile sau de stat trebuie să fie autorizat conform actelor normative. Orice alte activități, având drept efect ajungerea în spațiul aerian național a aeronavelor civile sau de stat, pot fi efectuate numai în condițiile aprobării sau autorizării emise de autoritățile cu competențe în domeniu.
În acest sens, orice zbor în zona de frontieră se execută cu respectarea prevederilor specifice ale legislației. Concomitent, zborurile de fotografiere aeriană sau filmările aeriene, executate cu aeronava cu pilot la bord și/sau fără pilot la bord, se efectuează cu permisiunea Autorității Aeronautice Civile cu avizul Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova și al Ministerului Apărării. La fel, zborurile de fotografiere aeriană sau filmările aeriene executate cu aeronava cu pilot la bord și/sau fără pilot asupra obiectelor aflate în paza Serviciului de Protecție și Pază de Stat, inclusiv sediile de lucru, reședințele persoanelor beneficiare de protecție de stat și locațiile unde se desfășoară misiuni de protecție, pot fi efectuate cu permisiunea Serviciului de Protecție și Pază de Stat și cu avizul Autorității Aeronautice Civile, Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova și al Ministerului Apărării.
Documentul se referă și la modul de acțiune împotriva aeronavelor cu pilot la bord care utilizează neautorizat spațiul aerian național. În acest sens, împotriva aeronavelor civile și de stat cu pilot la bord care utilizează neautorizat spațiul aerian național pot fi luate următoarele măsuri:
- stabilirea poziției aeronavei, a legăturii radio și a identității acesteia;
- transmiterea de la sol a instrucțiunilor și a dispozițiilor către pilotul/echipajul aeronavei;
- interceptarea aeronavei care continuă să utilizeze neautorizat spațiul aerian național;
- executarea focului de avertisment de către aeronavele interceptoare;
- executarea focului de nimicire de către aeronavele interceptoare;
- executarea focului de nimicire de către mijloacele de apărare aeriană, inclusiv cele de apărare aeriană cu baza la sol.
„Fiecare măsură va fi dispusă în raport cu nivelul amenințării și agresiunii aeriene, în limitele admise, după ce au fost luate în considerare toate circumstanțele specifice ale fiecărui caz în parte și existența unui risc real și imediat la adresa teritoriilor cu populația și obiectivele aferente”, precizează autoritățile.
Cât privește acțiunile împotriva aeronavelor fără pilot, care utilizează neautorizat spațiul aerian național, documentul prevede posibilitatea aplicării unor măsuri adaptate în funcție de categoria aeronavei și nivelul riscurilor sau amenințărilor la adresa securității aeriene. Printre acestea se numără și posibilitatea de a o neutraliza sau distruge, în funcție de nivelul amenințării.
Cu referire la rachetele balistice sau rachetele de croazieră care intră în spațiul aerian național, acestea pot fi interceptate și distruse pe traiectorie, de mijloacele de apărare aeriană, inclusiv cele de apărare aeriană cu baza la sol.
Consecvent, se stabilește că în caz de agresiune armată împotriva Republicii Moldova, la declararea stării de asediu sau de război, este interzis zborul oricărei aeronave civile sau de stat fără autorizația specială emisă de Ministerul Apărării.
Drept motiv pentru aprobarea acestor măsuri, menționează Ministerul Apărării, servește și faptul că opțiunea „a nu face nimic” sau lipsa de intervenție va contribui la perpetuarea dificultăților în prevenirea și contracararea riscurilor și amenințărilor la adresa securității naționale, a integrității spațiului aerian al Republicii Moldova, securității aeronautice, vieții și sănătății persoanelor și a patrimoniului.
.png)
.png)