Transportatorii amenință cu noi proteste din cauza „regulilor draconice” impuse de MIDR

DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
Социальные
Transportatorii sunt gata să iasă la noi proteste și acuză Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) de impunerea unor reguli exagerate, care pun în pericol sistemul național de transport rutier regulat.
24.6.2025 11:16
24.6.2025 11:16
Cristina Vlah
Социальные

În acest sens, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a venit cu o scrisoare către premierul Dorin Recean, căruia i se cere intervenția. Scrisoarea este semnată de către președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa.

Prin scrisoare, cei de la MIDR sunt acuzați că au insistat pe păstrarea sistemului sovietic de tarife, fapt care le produc serie de prejudicii financiare.

„Primul subiect se referă la lipsa Metodologiei de calcul a tarifelor la serviciile regulate de pasageri. Amintim că prin modificările aduse la Codul Transporturilor Rutiere (CTR) în decembrie 2023 (intrate în vigoare în 2024) MIDR a insistat asupra păstrării sistemului sovietic de reglementare tarifară, transferând competența de aprobare a tarifelor către ANTA și Consiliile raionale, care la rândul său trebuiau să exercite această funcție în baza unei metodologii noi, elaborate de MIDR și aprobate de Guvern. Conform prevederilor CTR Metodologia trebuia să fie aplicată începând cu 01.06.2024.

Transportatorii de mai bine de 1,5 ani aplică tarife ”înghețate” care nu ne permit acoperirea costurilor. Ca consecință o mulțime de rute regulate sunt abandonate. De mai bine de 6 luni proiectul metodologiei este finalizat, iar MIDR insinuează fel de fel de procese de consultări, modificări, apoi iar consultări etc. Acest proces este unul interminabil și denotă doar intenția MIDR de a nu aproba Metodologia”, se menționează în scrisoarea celor de la APOTA.

Un alt lucru, care-i deranjează pe transportatori, ține de sistemele e-gps și e-bilet. Potrivit lor, sistemul e-gps contravine legislației și practicii europene și încalcă drepturile fundamentale. Iar sistemul e-bilet a fost conceput pentru a promova o schemă de corupție- de a obliga transportatorii să procure doar un singur model de aparate de casă, conform unor criterii prestabilite. Transpotatorii scriu că în niciun stat UE nu există asemenea reglementări și un asemenea conținut de bilet.

Al treilea subiect este legat de impunerea de către MIDR/ANTA a unor cerințe ca toate unitățile de transport să fie ajustate, astfel ca să fie accesibile persoanelor cu dizabilități. „Deși CTR prevede în mod clar că obligația de a avea în dotare cel puțin o unitate de transport adaptată pentru persoanele cu handicap se răsfrânge  doar asupra companiilor de taximetre, MIDR/ANTA  într-un mod absolut incompetent impune obligația dată pentru operatorii care deservesc rute regulate și o lărgește asupra tuturor unităților de transport.  

În UE subiectul dat este reglementat de Regulamentul 181/2011. Conform acestui Regulament, sunt exceptate de obligația de a fi adaptate pentru transportul persoanelor cu handicap unitățile de transport care operează rute regulate cu o lungime mai mică de 250 km.

Din sensul acestei prevederi reiese clar că UE depune eforturi clare și semnificative pentru ca noile unități de transport să fie construite cu toate facilitățile necesare pentru a asigura transportul persoanelor cu handicap, însă nu este nici o interdicție pentru utilizarea unităților de transport deja puse în funcțiune, dar neadaptate”,  se mai menționează în scrisoare.

Transportatorii fac referință la țări precum Estonia sau Polonia, care au reușit să găsească soluții pentru transportul dedicate persoanelor cu dizabilități, fără a afecta celelalte unități de transport.

În acest sens, cei de la APOTA cer:

1.Adoptarea imediată a Metodologiei de calcul a tarifelor pentru serviciile regulate de transport rutier de persoane

2.Retragerea proiectului 1125/MIDR/2024 și remiterea lui pentru a fi elaborat din nou, dar cu participarea transportatorilor

3.Retragerea scrisorilor ANTA referitoare la mijloacele de transport adaptate transportului persoanelor cu handicap.

În caz contrat, ei își rezervă dreptul să iasă la proteste.

Ключевые слова:
Nu a fost găsit nici un cuvânt cheie.
Поделитесь статьей:
Будьте в курсе последних новостей на нашей странице в Telegram
Подпишитесь на
Deschide.md