Aproape 74 de mii de oameni au cerut carte de identitate, în două luni

DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
Social
În primele două luni de la punerea în circulație, aproape 74 de mii de oameni au solicitat cartea de identitate.
31.5.2025 9:31
31.5.2025 9:32
Deschide md
Social

24,7 mii de acte de tip nou au fost deja înmânate, patru mii dintre ele fiind perfectate pentru copii.

Totodată, în aproximativ 14 mii de cărți de identitate au fost înscrise certificate calificate pentru semnătură electronică. Datele au fost precizate pentru IPN de către Agenția Servicii Publice.

Primul milion de cărți de identitate vor fi eliberate gratuit cetățenilor, cu termen de perfectare în 20 zile lucrătoare. De asemenea, este eliberat gratuit primul certificat calificat pentru semnătură electronică înscris în cartea de identitate, cu o valabilitate de cinci ani. Tot gratuit se oferă și cititorul de carduri inteligente pentru utilizarea semnăturii electronice.

După epuizarea cantității de un milion de cărți de identitate eliberate gratuit, cetățenii vor achita 290 de lei pentru cartea de identitate perfectată în termen de 20 zile lucrătoare, 510 lei – în 10 zile lucrătoare, 730 de lei – în 5 zile lucrătoare și 940 de lei – într-o zi lucrătoare. În ziua adresării, eliberarea cărții de identitate va costa 1160 de lei.

Potrivit ASP, în mediul de stocare electronică a datelor al cărții de identitate se înscriu datele din formatul tipărit şi din formatul inscripționat, dar și certificatul calificat pentru semnătură electronică. De asemenea, se înscriu și datele biometrice ale titularului: imaginea facială şi imaginile amprentelor digitale.

Pentru utilizarea cărţii de identitate în care se înscrie primul certificat calificat pentru semnătură electronică ca mijloc de identificare electronică, autoritatea emitentă a cărții de identitate eliberează titularului un cititor de carduri inteligente (eID).

Titularii cărților de identitate care au solicitat și semnătura electronică, beneficiază de acces la servicii publice electronice (bancare, fiscale, sociale, financiare, educaționale etc.) și se pot autentifica în diverse sisteme informaționale automatizate, precum ar fi: Msign, Mpower, Mpass, Mnotify, Mcabinet, e-VMS, e-Raportare, e-Declarație, e-Factura, e-Licențiere, e-Stare Civilă, e-Achiziții etc.

Un avantaj al semnăturii electronice este posibilitatea semnării la distanță a actelor, cererilor sau declarațiilor oficiale, fără a fi necesară prezenta fizică la ghișeu”, precizează ASP.

La înmânarea cărții de identitate, care conține certificatul calificat pentru semnătură electronică, titularului i se oferă un pliant informativ cu instrucțiuni: utilizarea semnăturii electronice, schimbarea parolei, pașii pentru activarea și crearea semnăturii electronice etc.

Cuvinte cheie:
Nu a fost găsit nici un cuvânt cheie.
Distribuie articolul:
Fii la curent cu ultimile știri pe pagina noastră de Telegram
Abonează-te la
Deschide.md