Gestionarea stresului printre controlorii avia // Soluții raportate de MoldATSA, după tragedie

DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
Social
Gestionarea stresului și depășirea situațiilor tensionate în rândul controlorilor de trafic aerian s-a acutizat după recentul caz de suicid al unui controlor, care ar fi fost umilit la locul de muncă. O recunosc atât cei din administrația MoldATSA, cât și din federația sindicală în domeniu.
24.5.2025 18:54
24.5.2025 18:54
Deschide md
Social

De altfel, după tragedie, Autoritatea Aeronautică Civilă continuă să se afle în plin proces de elucidare a cazului, iar o comisie special creată urmează să identifice cauzele. Corespondentul IPN a solicitat responsabililor o descriere a situației din interiorul instituției și a activității controlorilor de trafic aerian.

Intensitatea și complexitatea muncii controlorilor de trafic aerian din Moldova a început să crească pe fundalul situației geopolitice și mondiale, influențate inclusiv de pandemia Covid-19 și de războiul din Ucraina. Între timp, din 2014 până în 2024 a fost atestat un exod de specialiști în domeniu, cauzate de micșorări salariale și program încărcat de lucru. În ultimul an, însă, s-au produs schimbări în bine, dă asigurări administrația întreprinderii de stat „MoldATSA”: numărul controlorilor de trafic aerian este puțin peste 60 și mai sunt specialiști noi sunt în pregătire; salariile au fost revizuite și regimul de muncă se încadrează în standardele necesare domeniului.

Vârsta medie a unui controlor de trafic aerian care lucrează la întreprinderea de stat „MoldATSA” în prezent oscilează între 30 și 40 de ani. Acesta se pensionează la 55 de ani, limita angajaților experimentați fiind de 15-20 de ani. Prin urmare, apare necesitatea ca următoarea generație să vină cât mai curând să preia această experiență.

Președintele Federației sindicale a controlorilor de trafic aerian, Andrei Rusu, a comunicat pentru IPN că, din anul 2014, au demisionat mai bine de 30 de controlori, motivul fiind tăierea sistematică și neargumentată a salariului, care a survenit concomitent cu volumul mare de muncă. Demisiile au continuat până în 2024, inclusiv din cauza unui management defectuos la întreprinderea de stat „MoldATSA”, conducerea neavând interesul să motiveze și să mențină controlori de trafic aerian de înaltă calificare. Unii și-au găsit un alt loc de muncă în țari europene, alții s-au recalificat și au luat licență de piloți.

Însă din 2024, de când s-a schimbat conducerea la întreprindere, s-au făcut pași pentru a preveni și a ameliora această situație, printre care și deschiderea unui centru de instruire pentru pregătirea controlorilor noi atât teoretic, cât și practic – acțiune menită să suplinească forța de muncă plecată, precizează președintele Federației sindicale a controlorilor de trafic aerian.

Într-un răspuns pentru IPN, semnat de administratorul interimar al întreprinderii de stat „MoldATSA”, Dumitru Vangheli, se menționează că în 2023 întreprinderea avea 55 de controlori de trafic aerian activi. Finalizarea, în noiembrie 2023, a primei promoții de pregătire a controlorilor de trafic aerian a permis suplimentarea efectivului cu șapte noi specialiști, ceea ce a contribuit la consolidarea capacității operaționale a întreprinderii.

La sfârșitul lunii aprilie a acestui an, numărul controlorilor de trafic aerian a ajuns la 62, reflectând un progres constant în direcția asigurării unui personal calificat suficient pentru gestionarea eficientă a traficului aerian, subliniază Dumitru Vangheli.

Pentru a aborda provocări legate de un volum de lucru ridicat și de programul prelungit, care au fost semnalate acum doi ani de controlorii de trafic aerian, întreprinderea „MoldATSA”, cu suportul autorităților competente, a implementat o serie de măsuri menite să optimizeze condițiile de muncă și să asigure sustenabilitatea operațiunilor.

Centrul de Instruire Simulator, certificat de Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova, a primit investiții în infrastructură și tehnologie. Simulatoare avansate permit pregătirea inițială și continuă a controlorilor la standarde internaționale.

În 2023, centrul a finalizat pregătirea primei promoții de șapte controlori, iar în prezent un nou grup de 11 cursanți urmează un program intensiv de instruire. Aceștia vor fi angajați pe post de stagiari până la sfârșitul anului 2025, ceea ce va contribui la gestionarea eficientă a traficului aerian, afirmă Vangheli.

Administratorul interimar al întreprinderii de stat „MoldATSA” precizează că, în prezent, programul de lucru al controlorilor de trafic aerian respectă cu strictețe normele naționale și internaționale privind managementul oboselii, monitorizate de Autoritatea Aeronautică Civilă. Au fost implementate protocoale riguroase de planificare a turelor, inclusiv pauze adecvate și limitarea orelor suplimentare, pentru a asigura bunăstarea controlorilor și menținerea unui nivel optim de performanță.

Sunt ture de dimineață, câte șapte ore, de la 07:30 până la ora 14:30. După-amiază – de la 14:30 până la 20:00. Tura de noapte durează de la 20:00 până la 08:00.

„Ne aflăm la limita minimă de număr de controlori. În pregătire activă sunt 11 persoane. Lucrăm în cinci ture, ar fi optim câte 10 pe tură, dar există nuanțe în care ieșim mai puțini și volumul de lucrul este împărțit egal între toți”, a comunicat președintele Federației sindicale a controlorilor de trafic aerian.

Întrebat dacă se mai practică două ture consecutive, președintele Federației sindicale a spus că au fost excepții în care unii controlori își permiteau acest lucru acum trei ani, pe care sindicatul îl considera greșit, iar aceste cazuri au fost eliminate. Andrei Rusu a adăugat că un control de trafic aerian trebuie să aibă tura lui, timp suficient de odihnă și de restabilire.

Pentru turele de dimineață și după-amiază sunt șapte oameni, în turele de noapte – minimum nouă oameni. Luând în considerare responsabilitatea și experiența controlorilor, ei fac fața, dar este puțin ca număr, spune președintele Federației sindicale din domeniu. Andrei Rusu a exprimat speranța că, odată cu pregătirea a 11 noi studenți, va fi mult mai ușor să se lucreze.

Potrivit președintelui Federației sindicale, Andrei Rusu, climatul la „MoldATSA” este în ultimul an destul de bun, însă nu a fost mereu așa. Până la jumătatea anului 2024, în decurs de zece ani, a fost foarte greu, la orice cerință a controlorilor era refuz, argumentat de lipsa de resurse financiare, cu toate că, până la urmă, s-a demonstrat că bani erau la întreprindere, dar lipseau dorința și buna conlucrare.

Președintele Federației sindicale, Andrei Rusu, a reiterat că din anul trecut s-a stabilit o colaborare destul de eficientă între controlorii de trafic aerian, conducerea întreprinderii și autoritățile de stat, printre primele rezultate fiind mărirea salariului pentru controlorii de trafic aerian, în funcție de categorie, ceea ce prezintă drept „o motivație pentru tineri specialiști care vor veni, dar și cei care activează în prezent”.

Întreprinderea de stat „MoldATSA” a continuat, de asemenea, modernizarea sistemelor de navigație aeriană, inclusiv implementarea unor tehnologii avansate de supraveghere și comunicare, care reduc sarcina operațională a controlorilor prin automatizarea anumitor procese. Aceste îmbunătățiri tehnologice au permis o gestionare mai eficientă a traficului aerian, diminuând sarcinile asupra personalului.

În plus, colaborarea cu organizații internaționale a facilitat adoptarea celor mai noi proceduri și standarde în managementul traficului aerian, contribuind la optimizarea fluxurilor de lucru.

În România și la nivel internațional, controlorii de trafic aerian au numeroase proceduri ce țin de starea psiho-emoțională. În conformitate cu practica internațională, toți specialiștii sunt supuși unei testări riguroase, pentru a putea succeda activitatea de control, în care stabilitatea la stres constituie un aspect decisiv. În urma stresului puternic la locul de muncă, controlorul poate fi scos de la dirijare și lăsat să se odihnească, menționează președintele Federației sindicale.

La nivel internațional, controlorii au cursuri cum să gestioneze stresul, sunt trimiși la stațiuni balneare. Actualmente, în Moldova lipsesc aceste practici, însă, din partea Autorității Aeronautice Civile se întreprind măsuri pentru a aduce în cadrul companiei „MoldATSA” un psiholog, care să ajute controlorii în cazuri stresante, a precizat Andrei Rusu.

În perioada 2023-2025, a crescut semnificativ numărul de aterizări și decolări de aeronave, comerciale și necomerciale, raportate pe Aeroportul Internațional Chișinău. Autoritatea Aeronautică Civilă a menționat că, în anul 2023, au fost înregistrate 24 056 de mișcări de aeronave. În anul 2024, numărul total de mișcări a fost de 32 604. Pentru primele patru luni ale anului 2025 au fost înregistrate 10 806 mișcări de aeronave.

Cuvinte cheie:
Nu a fost găsit nici un cuvânt cheie.
Distribuie articolul:
Fii la curent cu ultimile știri pe pagina noastră de Telegram
Abonează-te la
Deschide.md