1 200 de cazuri de bullying, înregistrate anul trecut. Autoritățile propun mai multe măsuri de a combate fenomenul


Bullyingul se manifestă prin hărțuire, intimidare, umilire sau agresare din partea uneia sau a mai multor persoane în raport cu alte persoane. Acest lucru a fost interzis prin lege în anul 2022, iar în cazul depistării acestui fenomen se prevăd sancțiuni aspre rău-făcătorilor.
Aceste provocări au fost discutate la Parlament, în cadrul unei ședințe publice. La eveniment au participat deputați, reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării, ai Ministerului Muncii și Protecției Sociale, ai Avocatului Poporului pentru drepturile copilului, precum și profesori și elevi din instituțiile de învățământ din țară și reprezentanții ai societății civile.
Una din propuneri vizează colaborarea intersectorială și consolidarea eforturilor, pentru a preveni și a combate bullyingul. De asemenea, propunerile urmează a fi analizate de autorități, la fel ca și posibilele măsuri pentru a combate și cyberbullyingul.
Potrivit unui comunicat al Legislativului, noțiunea de „bullying” a fost introdusă în legislația națională în 2022, când Parlamentul a adoptat un proiect de lege care prevede acest lucru. Ulterior, Ministerul Educației și Cercetării a elaborat normele de aplicare a Legii pentru prevenirea și combaterea acestui fenomen.
„În rezultat, începând cu anul 2023, au început să fie raportate cazurile de bullying înregistrate în instituțiile de învățământ. Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, în anul 2024, au fost înregistrate 1 200 de cazuri de bullying, ceea ce reprezintă 15% din numărul total de cazuri suspecte de abuz raportate în școli”, se menționează în comunicatul de la Parlament.
„Creșterea numărului de cazuri ar putea fi un semn că persoanele afectate au îndrăzneala și curajul de a raporta problemele cu care se confruntă. Totuși, noi trebuie să îmbunătățim lucrurile și să venim cu propuneri prin care să contribuim la prevenirea și combaterea acestui fenomen. Trebuie să ne intensificăm eforturile și să ne asigurăm că fiecare elev se simte în siguranță în școala sa, să creăm un mediu cald și prietenos în toate instituțiile educaționale”, a menționat deputata Angela Munteanu-Pojoga, unul dintre autorii inițiativei legislative.
Gheorghina Drumea, membră a Consiliului pentru egalitate, a menționat că bullyingul are caracter repetitiv. Și pentru că acest comportament se repetă, dacă la primul avertisment nu s-a schimbat nimic, la următoarea abatere ar fi necesară sancționarea, inclusiv a părinților. „Avem nevoie nu doar de noțiunea de bullying, dar trebuie să vedem cum responsabilizăm agresorii și părinții”, a precizat Gheorghina Drumea, citată de agenția IPN.
Potrivit reprezentantei societății civile, în prezent pentru neîndeplinirea obligațiilor de întreținere, educare și de instruire a copilului, Codul Contravențional prevede o amendă de circa 150 de lei. Însă pentru un părinte această sancțiune nu este una substanțială. În opinia lui Drumea, amenda monetară nu este o soluție și ar fi necesare alte remedii, cum ar fi munca neremunerată sau obligarea la sesiuni de terapie, pentru ca fapta să fie conștientizată.
Potrivit datelor prezentate de reprezentanții Inspectoratului General al Poliției, pe parcursul anului trecut au fost documentate peste 250 de cazuri de violență în cadrul instituțiilor de învățământ, dintre care 27 – de violență psihologică, 221 – de violență fizică și alte 6 - cazuri de violență sexuală.
Conform Codului educației, noțiunea de bullying presupune o formă de agresivitate manifestată în mod intenționat, repetat și prin dezechilibru de putere între relațiile dintre copii, elevi sau studenți și care pot aduce prejudicii demnității umane.

